« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

مناره مسجد گار

مسجدی در دهکده ”گار“ که امروزه آن را ”جار“ تلفظ می کنند و در جنوب بستر زاینده رود در ‌٢٢ کیلومتری شرق اصفهان واقع شده که امروزه تنها مناره و بقایای بخشی از دیوارهای گنبدخانه آن برجای مانده است.

با توجه به مناره و کتیبه سلجوقی آن و همچنین کتیبه و تزییناتی از دوره ایلخانی می‌توان گفت که اصل مسجد مربوط به دوره سلجوقی است که در دوره ایلخانی بازسازی شده و محراب و تزییناتی بدان الحاق گردیده است.

بنای اصلی مسجد به روزگار آبادانی، شبستان مربع گنبد داری به ابعاد ‌٨/١٢×12/‌٨ متر بوده که در جوانب آن، بناهای دیگری وجود داشته و کل بناهای مسجد، درون حصاری خشتی محصور می‌شده است.

بنای گنبددار با آجرکاری، گچبری، تاقنماها و محراب و کتیبه‌هایی مزین می‌شده که از همگی آنها تنها بقایای اندکی بر جای مانده است. بر دیوار شمالی اتاق، لوحه‌های گچبری بر جای مانده است محراب مسجد در ضلع جنوبی دارای گچبری‌ها و کتیبه‌های قرآنی به خط ثلث کوفی است که بخش عمده آن از بین رفته است مناره سلجوقی در ‌٥٠ متری بنای مزبور قرار دارد.


 


مناره مسجد گار

 

این مناره با بدنه استوانه‌ای بر روی پایه آجری هشت ضلعی به ارتفاع کنونی ‌٢١ متر قرار گرفته است، خود این پایه نیز بر روی شالوده‌ای سنگی که بخشی از آن نمایان است ساخته شده است.

پایه که به تدریج از ضخامت آن کاسته می‌شود، ‌٤/٨ متر بلندی دارد مدخل پلکان در ضلع جنوب شرقی پایه و درست در ارتفاعی قرار دارد که سابقا سطح زمین بوده است. قطر میانه منار در پایین تقریبا ‌٥/٥ و در بالا ‌٤/٧ متر است.

ضخامت دیوار منار نیز ‌٤٧ سانتیمتر است، در انتهای فوقانی منار، پنجره عریضی وجود دارد که در گذشته بالکن مانندی بوده است. در بخش انتهای پایه ‌منار، کتیبه‌ای از آجر تراش در یک سطر به خط کوفی وجود دارد. در پایین این کتیبه، بر دو ضلع از پایه، کوربندهای پهن آجرها به عمق تقریبا پنج میلیمتر با گچ بندکشی شده است و به صورتی قرار گرفته که کتیبه‌ای به خط نسخ قائم‌الزاویه بوجود آورده است.

کتیبه کوفی منار مشتمل بر نام بانی مناره و تاریخ ‌٥١٥ هـ ق است، بدنه استوانه‌ای مناره با آجر چینی تزیینی مزین شده و بر آن عبارتالله اکبر“ تکرار شده است. از این مسجد جز ویرانه هایی باقی نمانده است ولی مناره آن وضع خوبی دارد و به موجب کتیبه کوفی موجود در آن , در سال 515 هـ .ق به وسیله شخصی به نام ”سید الرْوسا ء ابوالقاسم“ بنا شده است.

 

در روز های بعد عکسهای دیگری از این بنا قرار خواهم داد *

نظرات 3 + ارسال نظر
حسین جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:07 ق.ظ http://esfahancapital.com

سلام
ما را هم ببر

عباس چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 03:23 ب.ظ

برای نوشته هایت لطفا از منابع استفاده کنید

با تشکر باستان ۸۴ زابل دانشکده هنر



ع دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:37 ب.ظ http://abdenean.blogfa.com

بسیار زیبا وعالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد