« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

-= مقبره بابا قاسم۱ =-

این بقعه در طرف غرب خیابان کنونی علامه مجلسی در حدود پانصد متر دورتر از مسجد جامع در کوچه بابا قاسم و در نزدیکی مدرسه بابا قاسم معروف به امامیه ( که به معرفی این بنا نیز خواهیم پرداخت .) واقع شده است.در این بقعه رو به طرف شمال دارای تزئینات قطار بندی و کاشی کاری بسیار زیبایی می باشد. 

آندره گدار باستان شناس فرانسوی در خصوص این بنا و کتیبه آن می گوید : این بنا در سال 741 ه . ق توسط سلیمان ابوالحسن طالوت دامغانی بر مزار استادش بابا قاسم اصفهانی بنا شده و در سال 1044 ه . ق توسط آقا خان فرزند آقا جلال میوه فرو ش مرمت شده است . این مساله براساس کتیبه واقع در قسمت فوقانی نمای خارجی سردر که با خط ثلث رسفید معرق بر زمینه کاشی لاجوردی تائید می شود .

متن کتیبه فوق که نشانگر مرمت این بنا، سال مرمت و شخص مرمتگر می باشد ، به این شرح است :

« توفیق یافت عزت آثاری آقا زمان بن آقا جمال میوه فروش ، در تعمیر گنبد عارف معارف سبحانی ، بابا قاسم اصفهانی فی شهر رجب المرجب سنه 1044 کتبه  محمدرضا الامامی . »

برقسمت فوقا نی پنجره مشبک دیوار شرقی سر در  کتیبه ای  شامل دو حاشیه و یک متن به این شرح وجود دارد :


« بسم الله الرحمن الرحیم . سلام آل یس انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهرکم تطهیراً و سقاهم ربهم شراباً طهوراً . قال النبی صلی الله علیه و سلم الا و من مات علی حب آل محمد . العبد صاحب الخیرات الفقیر علی بن عوض بن ..... »

کتیبه لوح سنگی دیگر منصوب بر قسمت فوقانی دیوار شرقی سردر به خط  نستعلیق برجسته به این شرح است :

« وقف صحیح شرعی اسلامی خود گردانید آقای هادی پاشنه ساز ولد مرحوم آقا مهدی تمامت حصه ورسدی  خود را از اسباب و افزار مچه شتر که به او می رسد بر بابا قاسم که هر ساله آن چه عاید او می شود به مصارف بابا قاسم برسد . سنه 1299 » .

در این مقبره یک سنگ قبر و یک اتاق جانبی نیز وجود دارد که سنگ قبر متعلق به پهلوان میرزا علی ، مربوط به قرن دهم هجری می باشد .

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 21 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 12:21 ق.ظ

سلام با تشکر از زحماتتون اگر می خواهید در مورد:آیا قران از جانب خدا آمده است؟ و یا کاردستی محمد است؟ تناقضات قرآن و اشکالات علمی موجود در متن قرآن و زنان پیامبراسلام!!! و احادیث که نشانگر علم لا یتناهی ائمه!!!... بیشتر بدانید به این ادرس سری بزنیدwww.alcoran.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد