« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

-= دکتر لطف الله هنرفر درگذشت =-

انالله و انا الیه راجعون

باسلام

متاسفانه باخبر شدیم دیروز دکتر لطف الله هنرفر از بزرگترین اصفهان شناسان اصفهان درگذشت.

روحش شد و یادش گرامی

 

تصویر دکتر هنرفر (عکس از آقای مهدی رجایی)

نام : لطف‌الله  هنرفر
تولد : 1298 هجری خورشیدی
وفات : 1385 هجری خورشید
محل تولد - وفات : اصفهان
شهرت : نویسنده محقق مورخ استاد دانشگاه

 

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به اتمام رسانید و در 1316ش به دریافت دیپلم دوره اول دانشسرای مقدماتی اصفهان و در 1320ش به دریافت لیسانس تاریخ و جغرافیا از دانشسرای عالی تهران نایل شد. وی در اصفهان از سال 1331 تا 1339ش ، ریاست اداره باستان‌شناسی اصفهان را به عهده داشت. در 1341ش به دریافت دکترای تاریخ از دانشگاه تهران مفتخر شد و پس از آن در دانشگاه اصفهان به تدریس تاریخ ایران پرداخت. دکتر هنرفر عضو اتحادیه انجمن جهانی ایران شناسان و عضو انجمن آثار ملی و شورای حفاظت آثار تاریخی اصفهان بود و از او مقالات متعددی در مجله‌های گوناگون در باره آثار تاریخی اصفهان ، به زبانهای فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است. اثر مهم وی: "گنجینه آثار تاریخی اصفهان" ست که صورت کاملی از کلیه آثار تاریخی آن شهر را با شرح مفصلی ارائه داده است و جامع‌ترین کتابی است که در باره آثار و ابنیه تاریخی اصفهان به رشته تحریر درآمده است. اثر دیگر وی"اصفهان برای جوانان" می‌باشد

-= ۱ آذر - روز اصفهان گرامی باد =-

اصفهان

روزت مبارک

1 آذر روز اصفهان

 

طالع سعد سپاهان آذر است                    شاخص نقشش ، سرای قیصر است

 

 The image “http://www.persian-horse.ir/General/PHOTO/ISF/LOGO.JPG” cannot be displayed, because it contains errors.  

 

شاردن گردشگر نامور فرانسوی که در اواخر حکومت شاه عباس دوم و حکومت شاه سلیمان صفوی از اصفهان دیدن کرده در سفرنامه اش آن جا که در باره قلعه تبرک از آثار دوره دیلمی اصفهان سخن می گوید ، می نویسد:

سر در قلعه طبرک به یکی از صور فلکی منطقه البروج که اصفهان به طالع آن بنا گردیده منقوش است.


تصویر برج قوس ( آذر ماه ) به عنوان نگاره ای با مفاهیم متعالی عبارت است از صورت و نیم تنه مردی تیر انداز با تنه ببر و دم اژدها سر که دهان این اژدها به سوی تیر انداز گشوده شده است و حلقوم او آماج تیری است که از کمان تیر انداز خارج می شود . برخی این تصویر را به نمادی از مبارزه انسان با نفس خویش تعبیر کرده اند و برخی نیز آن را به احداث باروی امنیتی اصفهان و مبارزه با دشمن خارجی منسوب می دانند. پژوهشگران معتقدند که در جهان باستان هنگامی که شهری دیواره محافظش تکمیل می شد ، هر زمان که آخرین دروازه برآن نصب می گردید و در واقع امنیت شهر تضمین می شد ، مقارن با هر ماهی از سال که بود آن ماه را به عنوان زایچه آن شهر قلمداد می نمودند. لذا این خود مبین میزان اهمیت امنیت در جهان باستان بوده که تامین امنیت یک مکان معادل با زایش و تولد دوباره آن به شمار می رفته است.

 

 The image “http://www.persian-horse.ir/General/Photo/Isf/Naghshejahan/Jame-Abbasi-Mosque-2.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.  


اصفهان شناس نامدار معاصر دکتر لطف اله هنرفر نیز در کتاب خود ( آشنایی با شهر تاریخی اصفهان ) و می نویسد :


تصویر این صورت فلکی که زایچه اصفهان است در سر بازاری با آن عظمت ، داستانی زیبا و دل انگیز است و این نقش تاریخی می تواند همواره نشانه مخصوص شناسایی این شهر افسانه ای دنیا باشد


شاعر اصفهانی ، کمال الدین اسماعیل معروف به خلاق المعانی ( وفات ۶۳۵ ق(  نیز در سروده ای به اتابک سعد زنگی درباره زایچه اصفهان گفته است :

 

تا بر و موکب منصور تو را رهگذر است                            همه سرمه است همه خاک سپاهان یک سر

برج قوس است سپاهان را طالع در اصل                                    زیبد ار مشتری اش آمد سعد اکبر