« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

* ارحام صدر؛ «شکرپاره اصفهان» درگذشت *

http://www.irannewsagency.com/files/%D8%A7%D8%B1%D8%AD%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%AF%D8%B1.jpg


به گزارش ایسنا، رضا ارحام صدر بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما اردیبهشت ماه ‌1302 در محله باقلعه‌ بخش ‌4 اصفهان متولد شد و فعالیت هنری خود را از سال ‌1326 و بازی در تئاتر آغاز کرده و در واقع از پایه‌گذاران تئاتر در اصفهان محسوب می‌شود.

او همچنین در سال ‌1336 با فیلم «شب نشینی در جهنم» وارد سینما شد و سپس در فیلم‌هایی چون «علی واکسی»، «ستاره‌ای چشمک زد»، «مردان خشن»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «نصف جهان» و «افسانه شهر لاجوردی» بازی کرد.

از نمایشهای او نیز می‌توان به «رفیق‌ناجنس»، «بوقلمون‌ها»، «کدام یک از دو»، «دلقک‌ها»،«وادنگ»، «خروس بی‌محل» و... اشاره کرد.

آخرین فعالیت سینمایی این بازیگر که به دلیل کهولت سن کم‌کار بود، به فیلم ویدیویی «درسا» محسن دامادی در سال 84 برمی‌گردد.

همچنین فیلم مستند «شکرپاره» ضمن نمایش قطعاتی از فیلم‌ها و نمایش‌های رضا ارحام‌صدر به مرور خاطرات وی پرداخته است.

ارحام‌ صدر زمان ساخت این مستند در گفتگویی با ایسنا، درباره این فیلم گفته بود: «دیدیم کسی به ما محل نمی‌گذارد و هنرپیشه‌های معروفی چون ناصر فرهمند، منوچهر وکیل و رفیعی از اصفهان مرحوم شدند و هیچ نامی از آنها نمانده است و تصمیم گرفتیم خودمان کاری برای خودمان بکنیم.»

ارحام‌صدر می‌گفت: «من 50 سال کار کردم اما کسی حتی سراغی از من نگرفت اما الان که استقبال مردم را از این فیلم می‌بینم لذت می‌برم. جالب اینجاست که در اصفهان بعضی از فروشندگان، «شکرپاره» را به همراه دو فیلم دیگر فروختند و به این وسیله مقداری از فیلم‌هایشان را به مردم قالب کردند.

وی این فیلم را کاملا مستند خواند و مطرح می‌کرد: «من با دوربین راه افتادم و به جاهای مختلف رفتم و هر چه پیش آمد گرفتیم و همه چیز کاملا طبیعی است.»

محمدعلی کشاورز زمانی رضا ارحام صدر را بهترین آکتور کمدی در سینما و تئاتر ایران خوانده بود و اظهار داشت:‌این بازیگر طنز را بلد بود و مسائل اجتماعی را فی‌البداهه در این قالب مطرح می‌کرد و بسیار هم تاثیرگذار بود که تاکنون نظیرش به وجود نیامده است.