« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

-= دو مناره در دشت و مقبره سلطان بخت آغا۲ =-

دو منار دردشت و گنبد سلطان بخت آغا

-= دو مناره در دشت و مقبره سلطان بخت آغا =-

دو مناره در دشت سر در مدرسه باشکوهی از دوره پادشاهی سلطان محمود آل مظفر اند که قسمتی از تزئینات کاشی کاری اطراف سردر و تمام کتیبه آن به مرور زمان فرو ریخته است . در جوار این سردر , در بنای برج مانندی که دارای گنبد کاشی کاری است مقبره سلطان بخت آغا زوجه سلطان محمد آل مظفر واقع گردیده است که به دستور شوهرش در رمضان 769 هجری به قتل رسیده است و در این محل دفن شده است.

سنگ سماق قرمز رنگ آرامگاه ملکه اصفهان سلطان بخت آغا در این بنای تاریخی اثری تماشایی است. مردم اصفهان مخصوصا محلات مجاور این بنا در شبهای جمعه و لیالی متبرکه برای این زن صاحب جمال و کمال خاندان اینجو که به دست شوهرش سلطان محمود مظفری کشته شده است شمع روشن می کنند.

 

به احتمال قوی این دو اثر مظفری اصفهان در محل نظامیه اصفهان (مدرسه خواجه نظام الملک) در محله دردشت (باب الدشت) که از محلات مسکونی شافعی های اصفهان از قرن ششم هجری به بعد بوده بنا شده است. ولی چیزی که به ذهن هر سیاح یا محقق کنجکاوی را در تماشای این محل به خود مشغول می دارد آن است که چه عواملی موجب شده که از نظامیه اصفهان و یادگار پر ارزش حسن بن اسحق طوسی (خواجه نظام الملک) وزیر بلند آوازه پادشاهان سلجوقی مانند آلب ارسلان و ملکشاه در مدتی کمتر از سه قرن که از شکوفایی اصفهان در عصر سلاجقه می گذشته است هیچ اثری از آن بنای با عظمت فرهنگی و مذهبی و دانشگاهی باقی نمانده است.