« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

منار ساربان ۱

باسلام توی این چند پست اخیر طبق روند تاریخی این وبلاگ به معرفی کامل منار ساربان که از شاهکار های دوره سلجوقی است می پردازیم.

 

این منار در شمال محله "جوباره" (قسمت یهودی نشین اصفهان) واقع شده است و از زیباترین منارهای عهد سلجوقی می باشد که دارای تزئینات آجری و کاشیکاری است و در قرن ششم هجری بنا شده است. مناره حدود 54 متر ارتفاع دارد و از ارتفاعات داخل شهر و اطراف شهر بخوبی مشاهده می شود و معرف سبک خالص معماری دوران سلجوقی شهر تاریخی اصفهان در مجموعه آثار تاریخی آن دوره است.

مسجد جامع عتیق

یادگاری از دوران سلجوقی

تزئینات سردر دیالمه

تصویری از تزئینات سر در دیالمه مسجد جامع جورچیر (مسجد حکیم)

تصویری دیگر..

معرفی پیربکران

مختصری در معرفی بقعه پیربکران:

 

بقعه "پیربکران" در محلی به همین نام و در فاصله 30 کیلو متری جنوب غربی اصفهان بین سالهای 703 تا 712 هجری پس از وفات "محمدبن بکران" که از رجال مشهور و از زهاد ناحیه بوده بر مزار وی بنا شده است. این بقعه با تزئینات فراوان گچبری و کاشیکاری های ساده آراسته شده و از بناهای بسیار جالب اصفهان جهت مطالعه هنر گچبری است.

معماری ایوان بزرگ این بقعه در مقیاس کوچکتر یادآور "طاق کسری" در "مداین" است و حکایت جای پای اسب "الیاس نبی" که ب صخره ای نقش بسته است از زمان ساختمان آن دهان به دهان به نسل های بعد انتقال یافته و برای زائرین آن به منزله یک جاذبه توریستی است.

 

ادامه دارد...

پیر بکران

نمایی از گچبری مقبره پیر بکران

مسجد جامع

تصویری از مسجد جامع و شبستان آن از کوچه محله جماله

منار مسجد علی

منار مسجد علی (اوایل قرن ششم هجری) در نزدیکی مسجد جامع عتیق ، در مقابل مقبرهء هارون ولایت ،  در حال حاضر جزء ساختمان مسجد علی است . امّا در گذشته ای که مسلماً فراتر از دورهء صفویه می رود ، متعلق به مقبرهء هارون ولایت بوده است . دیوار مسجد علی در ضلع جنوبی خیابان باریکی که مسجد را از مقبره جدا کرده با تزیینات کم نظیر آن در دورهء سلطنت شاه اسماعیل صفوی ، برجای یک مسجد دورهء سلجوقی بنا شده است . با توجه به این که مقبرهء هارون ولایت نیز در همین دوره ساخته شده ممکن است خیابان باریک میان این دو بنا نیز در دورهء شاه اسماعیل احداث شده باشد . ارتفاع منار بیش از 50 متر است و قطر منار در سطح زمین شش متر و با آجر و ملاط گچ ساخته شده است . تزیینات منار آجر چینی پرکار با طرحهای متنوع و زیبایی است که شرح آن در این مجال نمی گنجد .

 


 


منار مسجد علی 

مناره سین

باز هم عکسی از بالای مناره سین..


روستای سین از بالای منار

تصویری زیبا از روستای سین از بالای مناره سین (معرفی مناره سین ...)


مسجد سین

این مسجد در 24 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده و از آثار دوره سلاجقه است. به موجب یک کتیبه موجود به خط کوفی مسجد را «ابوغالب یحیی» در 529 هجری بنا کرده است. مناره مسجد سین در سال 526 هجری به وسیله «ابو اسماعیل محمد» بنا شده است. جنگ نیروی مغول با «سلطان جلال الدین خوارزمشاه» در پای منار سین اتفاق افتاده است. خربطه سین و گرگاب که مزرعه ای در مجاورت سین است از قدیم الایام شهرت داشته و «ابن بطوطه» مراکشی سیاح قرن هشتم هجری که مدت دو هفته در خانقاه «علی بن سهل» در اصفهان اقامت داشته است خربزه گرگاب اصفهان و خربزه بخارا را در یک ردیف قرار می دهد و می گوید در لطافت و شیرینی خربزه این دو محل نظیر ندارد !

 


 


منار سین