« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

منارجنبان

* به درخواست دوستان

این بنا به صورت یک بقعه و دو مناره است که بر روی قبر « عموعبدالله» از پارسایان نامآور سده هشتم هجری بنا شده و سنگ قبر آن مورخ به سال 716 هجری، مقارن اواخر سلطنت « اولجایتو» ایلخان مسلمان مغول است. ایوان منارجنبان یکی از نمونه ‌های سازه های سبک مغولی ایران است و از آن دوره کاشیکاریهایی هم دارد. مناره‌ها بعداً و در تاریخی که درست معلوم نیست و احتمالاً در آخر عصر صفویه به ایوان مزبور اضافه شده و با حرکت دادن یکی از آنها، دیگری نیز حرکت می‌کند. اما نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره د یگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان مرتعش می‌شود. آرامگاه « عموعبدالله» در بقعه منارجنبان زیارتگاه مردم ساکن دهکده « کارلادان» ( گارلادان) است که این بقعه در آنجا واقع شده و تا شهر اصفهان حدود هفت کیلومتر فاصله دارد.

میوه « به» معروف اصفهان که شاید در دنیا هم بی‌نظیر است از باغهای مجاور « گارلادان» و منارجنبان مخصوصاً از « گورتون» به لفظ مردم محل یا ( گورتان) به دست می‌آید. بوی این « به» هنگام عبور از جاده اصفهان به منارجنبان در ماه دوم پاییز که میوه به این باغها جمع‌آوری می‌شود و بوی خوش به پراکنده می‌شود واقعاً سحرانگیز است. کارلادان یکی از روستاهای مشهور ماربین است که از بلوک سرسبز و پر برکت اصفهان در جمیع ادوار تاریخی این شهر بوده است و از باغهای وسیع و درختان میوه‌ دار آن عموم جهانگردان ایرانی و عرب و مورخین و جغرافیا نویسان سده دوم هجری به بعد در کتابهای خود به تفصیل سخن گفته‌اند و این بیت را با کمی اختلاف ذکر کرده‌اند که :

ماربینت که روضه ارم است / آفتاب اندرو درم درم است



منارجنبان

* در آینده تصاویری از حال حاضر منارجنبان اصفهان قرار خواهم داد

نظرات 4 + ارسال نظر
MED سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 11:15 ب.ظ http://www.parseh-mp.blogsky.com

منتظر عکسای جدید این بنا هستیم . یادت نره

اسی خان چهارشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 06:45 ق.ظ

سلام ژنرال خسته نباشین مطالب بسیار اموزندس من که لذت میبرم امید وارم به ارزوو هات برسی

مرضیه چهارشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 11:35 ق.ظ http://tahavvol.mihanblog.com

سلام . مطالبتان همچنان عالیست . ممنون میشم اگه از بناها و اماکن تاریخی که کمتر مطرح هستند و در واقع ناشناخته مانده اند هم بنویسید

کامیار چهارشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 04:18 ب.ظ http://kamyararyana.blogfa.com

اینجا واقعا قشنگه .



موفق باشی ژنرال .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد